Как да подпомогнем речевото развитие на детето? Консултирайте се с логопед!

  • 26 205
  • 145
  •   1
Отговори
# 135
  • Мнения: 856
Здравейте, имам дете на 4г и 4м. Говори правилно и добре като цяло, но все още не може да произнася "р". Моля за съвет кога е момента да потърсим логопед и можем ли с някакви упражнения ние да му помогнем. Благодаря!

# 136
  • Мнения: 64
Здравейте!
Дъщеря ми е на 3 години и половина. Говори свободно български, а вкъщи говорим на немски, но тя отговаря на български. Когато проговори първоначално около година и половина, живеехме в Австрия и тя проговори на немски. Малко преди да стане на 2г. се преместихме в България и много бързо замени вече научените на немски думички с еквивалента им на български. Към момента разбира на 100 % какво говорим на немски и превежда например на баба си какво си говорим с тати. Възможно ли е обаче да не различава, че това са 2 различни и отделни езика? Когато я попитаме как е нещо на немски не може да го каже. Сега учат английски в градината и там сама казва например: Мамо, на английски кола е car и т.н.
Да се притеснявам ли дали и кога ще проговори немски вкъщи. До някъде се успокоявам от факта, че наистина разбира всичко, но от друга страна искам да ни отговаря на езика на който си говорим в момента.
Като референция имаме вкъщи баща и, който от бебе е с 3 езика и е проговорил късно (около 3г.), но пък е говорил и 3те езика свободно.

Благодаря предварително


Здравейте, GamaMama!
За пореден път се уверявам, че децата са много сензитивни. Дъщеря Ви сама се е ориентирала, че към момента водещият език е български. Според мен не настоявайте за немския език. Той сам ще се "намести", щом вкъщи го ползвате и щом тя разбира какво говорите. Със сигурност различава, че това са два различни езика. Не се притеснявайте, а оставете нещата да се случват естествено. Не забравяйте, че тя е едва на 3 години и с тези прекомерни изисквания към нея (записали сте я и на английски език) единствено може да ѝ навредите. Три езика за 3-годишно дете обикновено водят до физиологично заекване. Не искам да Ви плаша, а Ви съветвам малко да снишите критериите.
Поздрави!

Последна редакция: пт, 29 мар 2024, 11:18 от Рaдост

# 137
  • Мнения: 64
Здравейте! Синът ми е на 1 г. и 4 месеца. Отдавна казва мама, баба, произнася също и няколко други думички, но не правилно (пример: лампа е ампа). Умира за баща си, но отказва да каже тата или тати (само 1 ден реши, че може да каже тата, каза я думичката 2-3 пъти и това беше). Имаме усещането, че някои неща просто не иска да ги прави, а не да не може. Пляска с ръчички за браво също от отдавна, но не показва пръстче за 1 годинка и не маха за чао. Наблюдава, доста разбира - казвам му да види мяу-мяу или бау-бау и знае какво да търси да гледа. Има и други подобни примери. Бърбори си вкъщи на бебешки, обича понякога да обяснява някакви негови неща, но ми се иска да напредва. И аз, и баща му на неговата възраст сме били напред с материала. Други деца по площадките също са и това ме кара да се чувствам гадно. Знам, не трябва да се сравнява детето, но вътрешно ни човърка това негово "забавяне". Не му даваме телефони или таблети, гледа детски песнички на телевизор (само на български) само докато се храни. Играе си сам, заиграва се, интересно му е, не ни търси постоянно. Но и някои играчки не ги ползва по предназначение - не реди формички или кубчета, а обича да ги хвърля и да се чува шум. Опитваме да го учим на някакви неща, но той сякаш не проявява интерес. Инат е, има характер, но май и го мързи. За някои неща е предпазлив. Не знам рано ли е да запазим час за логопед наживо и се чудим как да го стимулираме да напредва. Има си режим на хранене и спане, който се спазва и там нямаме притеснения. Благодаря!

Здравейте, Fire666!
Към момента спрямо това, което сте описали и да има някакво "забавяне", то е минимално. Това, че си бърбори на бебешки, си е нормалният ред на нещата. Че не назовава с правилните думи – също. Важно е те да са функционални и да имат значение. Искам да кажа на всички родители: Децата не ги мързи. Няма такова нещо, като някои неща просто не иска да ги прави. Обикновено това е сигнал, че смята, че няма да се справи.
Когато общувате с него, общувайте като с възрастен. Имам предвид, че ако искате да кажете на възрастен да погледне котката, не му казвате да погледне мяу-мяу. Назовавайте нещата с истинските им имена и избягвайте да ползвате умалителни. Те затрудняват децата. Стимулирайте с пасивни играчки и такива за груба и фина моторика.
За логопед наистина Ви е много рано. В моята практика съм стигнала до извода , че най-ранната възраст  е 2 г. и 6 месеца. И то зависи от самото дете. При повечето е около 3 години.
Поздрави!

Последна редакция: пт, 29 мар 2024, 11:21 от Рaдост

# 138
  • Мнения: 64
Здравейте, имам дете на 4г и 4м. Говори правилно и добре като цяло, но все още не може да произнася "р". Моля за съвет кога е момента да потърсим логопед и можем ли с някакви упражнения ние да му помогнем. Благодаря!

Здравейте, edelvais0404!
С две думи, сега Ви е моментът. Няма какво да чакате. Ако по някакви причини не можете да посетите логопед, можете да му помогнете с артикулационна гимнастика. Полезни са упражнения за повдигане на езика. Съветът ми е все пак да направите консултация, за да може специалистът да прецени дали няма физиологичен проблем – например къс френулум.
Поздрави!

Последна редакция: пт, 29 мар 2024, 11:22 от Рaдост

# 139
  • Мнения: 99
Здравейте! Дъщеря ни е на 3 години. Преди около половин година започна едно запъване, като заекване. Проговори рано, вече говори много и обяснява с цели изречения. Задава въпроси и е съвсем адекватна в изказа си. Запъването беше отшумяло, но напоследък пак започна да го прави, особено като търси подходяща дума, забрави я или пък бърза да се изкаже. Не е на всяка дума. Не зная на какво се дължи.
 Как можем да и помогнем вкъщи? Кога да посетим специалист?
Благодарим Ви!

# 140
  • Мнения: 64
Здравейте! Дъщеря ни е на 3 години. Преди около половин година започна едно запъване, като заекване. Проговори рано, вече говори много и обяснява с цели изречения. Задава въпроси и е съвсем адекватна в изказа си. Запъването беше отшумяло, но напоследък пак започна да го прави, особено като търси подходяща дума, забрави я или пък бърза да се изкаже. Не е на всяка дума. Не зная на какво се дължи.
 Как можем да и помогнем вкъщи? Кога да посетим специалист?
Благодарим Ви!

Здравейте, Together_forever!
Това е така нареченото "физиологично заекване". Появява се при много говорещите деца именно в тази възраст. Проблемът е, че мисълта тече по-бързо от говоренето. Трябва да подходите с много спокойствие и търпение. Да осигурите спокойна среда вкъщи. Всички да опитате да забавите темпа на говоренето си и така тя по подражание ще намали своя темп. Не я прекъсвате и не подавате търсената дума. Търпеливо чакате да се изкаже. Ще има моментите на подобрение и такива , които ще са много зле. Не ѝ споменавайте, че има проблем. Това може да продължи до година. Хубавото е, че обикновено отшумява само и не остава последици, особено ако спазвате горните съвети.
Поздрави!

Последна редакция: чт, 04 апр 2024, 10:14 от Рaдост

# 141
  • Мнения: 2 185
Здравейте, моля дайте ми съвет за близнаци 1,7г, които не искат да говорят. Казват как правят животните, повтарят мама, тати, но до тук.
Много обичат книжки и четем всеки ден, от поне 4,5 месеца. Опитвам се да задавам въпроси по книжките, преди посочваха, но сега изгубиха интерес, да сочат и показват нещо по книжките, по скоро искат, те да сочат и аз да им казвам, кое какво е . Какво може да се направи, за да им помогна?  Цял ден дърдорят, правят се че четат книжки, но на бебешки, нито една дума не разбирам.
Минахме невролог, останови задръжка на речта, но не ми даде никакви съвети.

# 142
  • Мнения: 3
Здравейте. Имам син на 5г, който се затруднява с някои думи - основно се получава като заекване и повтаря първата част на думите по няколко пъти. Нормално ли е за възрастта и дали има нужда от консултация със специалист?

# 143
  • Мнения: 64
Здравейте. Имам син на 5г, който се затруднява с някои думи - основно се получава като заекване и повтаря първата част на думите по няколко пъти. Нормално ли е за възрастта и дали има нужда от консултация със специалист?


Здравейте, Caroline6500 !
Задължително консултация с логопед. На 5 години вече не говорим за функционално заекване и трябва да вземете мерки. Вероятно ще се наложи да работят екип логопед и психолог.
Поздрави!

Последна редакция: нд, 26 май 2024, 09:53 от Рaдост

# 144
  • Мнения: 64
Здравейте, моля дайте ми съвет за близнаци 1,7г, които не искат да говорят. Казват как правят животните, повтарят мама, тати, но до тук.
Много обичат книжки и четем всеки ден, от поне 4,5 месеца. Опитвам се да задавам въпроси по книжките, преди посочваха, но сега изгубиха интерес, да сочат и показват нещо по книжките, по скоро искат, те да сочат и аз да им казвам, кое какво е . Какво може да се направи, за да им помогна?  Цял ден дърдорят, правят се че четат книжки, но на бебешки, нито една дума не разбирам.
Минахме невролог, останови задръжка на речта, но не ми даде никакви съвети.

Здравейте!
Не са Ви дали никакви насоки, защото децата са твърде малки. Истината е, че на този етап не можете да направите кой знае колко. Постоянна комуникация с тях. Игри с пасивни играчки за фина и груба моторика и никакво екранно време. Песничките  с включени танци към тях също са много полезни. На този етап няма какво друго. Изчаквате докъм 2 години и половина и започвате работа със специалисти. Обикновено след това за около година успяват да наваксат децата. Стига да няма някакъв друг проблем.
Поздраави!

Последна редакция: нд, 26 май 2024, 09:54 от Рaдост

# 145
  • Мнения: 1 164
Здравейте! Имам дете на 2г. и 6м.
Прави ми впечатление, че в много случаи съкращава многосричните думи: например вместо камила казва " мила", вместо папагал - "гал", вместо слон - "фон", вместо жираф -"ваф", вместо лимон -"мон", вместо матрьошка - "тошка", вместо кола -"ла" , вместо опашка и капачка - "пашка" , вместо мотор и Виктор -"то" , вместо чиния - "ния" , вместо салата - " лата", вместо кебапче "бапче", вместо  чакай ме - "кай ме" и т.н. ...

Когато стоя до нея и повтарям на срички има известен успех - например жираф става жи-ваф, папагал успява папа-гал с лека пауза където е тирето и т.н.. С много повтаряне научи вода (преди беше само "да", сега понякога е цялата дума, понякога е само "да", сякаш забравя или просто е по-лесно).  Също, като настоявам и повтарям понякога казва ко-ла, вместо само "ла', мо-то, вместо "то" за мотор и т.н.
Новонаучените думи сякаш произнася по-добре, но на други е заучила краткия вариант, дори да може да произнесе звуковете и повече срички, по-често използва кратка част от думата.
Притеснително ли е на тази възраст и как да помогна?

Другото което забелязвам е, че опитва да спряга глаголи, но го прави съвсем еднотипно - вместо видя казва "видам", вместо ходя - "ходам" и подобни.

Започва да членува думите, но не се сещам за конкретен пример в момента. Прави изречения от 2-3 думи като "де е мама?" , "Може ли вода?", "не искам". Знае числата до 5, като до 3 асоциира с броя предмети, ( до 10 още допуска грешки). Използва, макар рядко прилагателни ("белите бувки"-обувки), казва на колко години е. Цветовете още не знае.


Детето е двуезично, но водещ е българския, таткото говори на друг език, помежду си също говорим на другия език, но живеем в България и ходи на градина вече . В градината май слушат английски песнички, защото чувам някои английски думи, броят се на пръсти английските думички, но има. Няма как да променя средата в градината, защото е в смесена група 2,3,4 годишни,  по-големите учат и английски, което е хубаво. Също мисля е хубаво, че общува и с по-големи, които вероятно говорят повече и по -добре.
Някак понякога смачква звуковете, опитва да слее няколко звука в някакво неразбираемо подобие на комбинацията звуци. Има 2 по- големи деца в семейството, които проговориха безпроблемно 2 та езика. Те обаче обичат да повтарят бебешките думи, въпреки моите обяснения да говорят правилен български или да издават звуци които я забавляват вместо истински разговор.

Не е вариант да се ограничи езика на таткото, защото тя трябва да общува и с него,  а  и той не може да помогне с добро произношение или правилно конструирани изречения на български, това повече би я объркало според мен. Също трябва да има възможност  да говори с баба си и дядо си в чужбина и братовчедите там. Разбира другия език и има скромен речник, който използва с баща си.

Имам ли причина за притеснение или се справя за възрастта си?

Последна редакция: сб, 01 юни 2024, 22:42 от Amandine

Общи условия

Активация на акаунт